در این مقاله می خواهیم مروری کوتاه بر تاریخچه دستمال کاغذی داشته باشیم .اما قبل از آن که تاریخچه دستمال کاغذی را بررسی کنیم خوب است بدانیم که دستمال کاغذی به نوعی بافت نرم، جذب‌کننده رطوبت و یکبار مصرف اشاره دارد که غالباً برای استفاده روی صورت مناسب است. این دستمال‌ها جایگزین یکبار مصرف برای دستمال‌های پارچه‌ای است.

دستمال کاغذی به شکل رایجی به نوعی بافت کاغذی اطلاق می‌شود که معمولاً به‌شکل جعبه به فروش می‌رسد . و برای تسهیل پاکسازی مخاط از بینی پاک کردن سطوح و دیگر چیزها مورد استفاده است.دستمال کاغذی یکی از پرمصرف ‌ترین کالاهای بهداشتی سراسر جهان است .

اختراع دستمال کاغذی

دستمال کاغذی در انواع مختلف و به شکل بسیار گسترده ‌ای تولید، عرضه و مصرف می‌ گردد. در 14 اوت سال 1894 میلادی صاحب یک کارخانه کاغذ سازی آلمانی به نام گوت لوب کروم (Gottlob Krum) . کاغذ بسیار نازکی را که برای نرم و لطیف شدن به گلسیرین آغشته شده بود به عنوان اولین دستمال کاغذی به ثبت رساند.

به دنبال اختراع دستمال کاغذی در آلمان، از سال 1924 شرکت آمریکایی کیمبرلی کلارک نیز دستمال کاغذی کلینکس را وارد بازار کرد . این دستمال کاغذی از سلولوز پنبه تولید شده بود. این محصول با استقبال چشمگیری مواجه شد. به طوری که در ایران دستمال کاغذی با نام کلینکس شناخته می‌ شود.

پس از آن شرکت‌ های مختلف اروپایی و آمرکایی اقدام به تولید دستمال کاغذی کرد . این محصول کم کم به یکی از پرمصرف ‌‌ترین کالاها در سراسر جهان تبدیل شد.

طبق گزارشی که در سال 2018 منتشر شد، سرانه مصرف محصولات سلولزی در جهان 80 کیلوگرم در سال به ازای هر نفر می‌ باشد . این خود بیانگر حجم بالای مصرف دستمال کاغذی در دنیاست.

در ادامه می توانید مقاله دیگر ما که مراحل تولید دستمال کاغذی است را دنبال کنید.

و برای اطلاعات بیشتر در مورد تاریخچه دستمال کاغذی نیز می توانید به ویکی پدیا مراجعه کنید .